Wednesday, March 9, 2011

Tutup pintu zina elak Sekolah Harapan cambah seperti cendawan

Oleh Mohamad Isa Abd Ralip

Semua pihak mesti bertanggungjawab pastikan generasi muda jauhi aktiviti tidak bermoral

PENUBUHAN Sekolah Harapan bertujuan memberi peluang pelajar hamil meneruskan persekolahan dan mendapat bimbingan memperbaiki diri serta kesilapan bagi mengurangkan kes pembuangan bayi.

Bayi yang lahir daripada perbuatan menyalahi hukum agama adalah suci dan mereka makhluk Allah yang tidak sepatutnya dikorbankan hanya kerana hendak menutup aib si ibu atau keluarganya.

Apapun harapan terhadap Sekolah Harapan ini, kita seharusnya tidak lupa pepatah Melayu yang menyebut ‘mencegah lebih baik daripada mengubati’. Pepatah ini selari kaedah fiqhiyyah yang menyebut, ‘menolak kerosakan lebih utama daripada menarik kemaslahatan’.

Mengikut kaedah ini, apabila terjadi pertentangan antara kerosakan dan kemaslahatan, maka umumnya menolak kerosakan adalah lebih didahulukan kerana tumpuan syarie terhadap larangan melakukan perkara bertentangan aga-ma lebih tegas berbanding tumpuan kepada perintah.

Diriwayatkan Abu Hurairah, Nabi SAW bersabda yang bermaksud: “Apabila aku menegah kamu terhadap sesuatu, jauhilah ia. Apabila aku perintahkan kamu dengan sesuatu perkara, lakukanlah ia menurut kemampuan kamu.”

Pelaksanaan kaedah fiqh itu ialah melaksanakan kemaslahatan dengan menghindari atau mengenepikan kerosakan.

Melihat kepada penubuhan sekolah ini, walaupun ia bukan satu cara pencegahan terbaik untuk menangani gejala sosial dalam kalangan remaja dan masalah pembuangan bayi, sekurang-kurangnya ia adalah kaedah mengubati walaupun bersifat sementara untuk mengelakkan kerosakan iaitu membuang hingga menyebabkan kepada kematian bayi itu.

Hakikatnya, semua pihak termasuk kerajaan, badan bukan kerajaan, ibu bapa, masyarakat serta institusi agama harus menggembleng tenaga bagi mengatasi masalah pembuangan bayi ini. Penyelidikan sosial bagi mengetahui punca utama perlu dilakukan dan diambil tindakan segera.

Walaupun mungkin memerlukan belanja tinggi, adalah lebih baik kerana dapat mencegah bagi satu jangka masa panjang berbanding melakukan pencegahan sementara yang entah bila akan selesai.

Penubuhan Sekolah Harapan bertujuan ‘mengubati’ dan memberi perlindungan kepada remaja terlanjur yang dikendalikan Majlis Agama Islam Melaka (MAIM). Konsep sekolah ini lebih kurang sama dengan pusat pemulihan yang digabungkan dengan sistem sekolah menengah harian, namun identiti pelajar dirahsiakan bagi menjaga kepentingan pihak berkaitan.

Bagaimanapun, ia bukan kaedah penyelesaian terbaik secara keseluruhan kerana semakin sekolah ini diterima masyarakat, dikhuatiri matlamat mengurangkan gejala kurang sihat tidak tercapai.

Malah, sekolah berkenaan dijadikan jalan penyelesaian setiap kali berlaku keterlanjuran dalam kalangan remaja sedangkan usaha menangani isu sebenarnya iaitu mencegah daripada terjerumus perbuatan zina tidak terlaksana.

Pastinya kita tidak mahu wujud sikap ibu bapa menyerahkan sepenuhnya tanggungjawab memperbetulkan kesalahan anak kerana tugas itu tetap menjadi tanggungjawab ibu bapa.

Kelemahan yang dapat dilihat daripada penubuhan sekolah ini ialah mereka yang melakukan kesilapan seolah-olah terlepas tindakan undang-undang. Sepatutnya lelaki terbabit hingga menyebabkan teman wanita mengandung dan melahirkan anak perlu dipertanggungjawabkan.

Mereka sepatutnya diberi pendidikan dan pemulihan dari segi kerohanian dan akhlak supaya timbul penyesalan untuk tidak mengulangi kesilapan sama di masa depan.

Selain penubuhan Sekolah Harapan serta penerapan nilai agama kepada generasi muda hari ini, langkah mencegah dan mengubati dengan mengenakan hukuman setimpal kepada pesalah yang melakukan pergaulan bebas sehingga melahirkan anak tidak berdosa perlu dikenakan.

Kesedaran undang-undang perlu diterapkan kepada masyarakat sebagai pendidikan undang-undang di negara kita termasuk undang-undang jenayah syariah tidak berkompromi dengan sesiapa yang terbabit jenayah seperti ini.

Pada masa sama, peningkatan daya saing di kalangan usahawan berjaya mencipta suasana positif untuk memacu tahap perkembangan ekonomi lebih pesat.

Realiti semasa memperlihatkan ekonomi dunia sedang mengharungi arus globalisasi yang hebat dan mewujudkan persaingan kompleks antara satu sama lain.

Justeru, bagi mengekalkan daya saing itu usahawan perlu mencipta, meneroka potensi alternatif, mengilhamkan pelbagai idea dan merebut peluang sedia ada untuk menyelesaikan masalah serta cabaran semasa yang dihadapi dalam dunia globalisasi.

Meskipun Islam memberi kebebasan kepada golongan usahawan memanipulasi sumber alam bagi tujuan merancakkan aktiviti perekonomian, mereka masih terikat dengan ketentuan dan peraturan termaktub dalam muamalah Islam.

Oleh itu, atas fungsi usahawan sebagai pengurus dan pemegang amanah sudah tentu manusia terikat dengan tanggungjawab terhadap hak agama yang perlu ditunaikan sama ada membabitkan hubungan dengan Pencipta, sesama insan dan makhluk lain.

Allah mengingatkan dalam firman bermaksud: “Kecelakaan besarlah bagi orang yang curang (dalam timbangan dan sukatan). Iaitu orang yang apabila menerima sukatan (cupak dan gantang) daripada orang lain mereka minta dipenuhi. Dan (sebaliknya) apabila mereka menyukat atau menimbang untuk orang lain mereka menguranginya. Tidakkah orang itu yakin bahawa sesungguhnya mereka dibangkitkan (hidup semula sesudah mati)? Pada hari (kiamat) yang amat besar (huru haranya), hari berdiri manusia yang mengadap Tuhan Sekalian Alam? Tidak sepatutnya (mereka melakukan perbuatan yang salah itu dan melalaikan hari akhirat). Sesungguhnya kitab suratan amalan orang yang derhaka tersimpan dalam Sijjin.” (Surah al-Mutaffifin, ayat 1-7)

No comments: